19.3.2021

Tävlingssäsongen gör vintern mindre dyster för Peter Lillkvist: Isbaneåkning bjuder på kamratskap och adrenalinkickar

Den som kör motorcykel på isbana måste klara av att hålla huvudet kallt och manövrera sitt fordon i hastigheter på upp till 178 kilometer i timmen. Peter Lillkvist önskar att han hittat grenen tidigare.

Jag har kört motorcykel på isbana i tolv år och inte avbrutit en enda tävling. Dessutom har jag klarat mig utan större skador och bara vurpat två gånger. Jag försöker köra snyggt och inte trängas. Övning ger färdighet: Jag har åkt motorcykel så gott som hela livet.

Isbanetävlingar körs på naturis och säsongen är kort men intensiv. Beroende på vädret är antalet tävlingar fyra till åtta per år. Det finns olika tävlingsklasser och varje start har högst tjugo deltagare. Alla startar från samma linje, men de som klarat sig bäst i tidsuttagningen får välja körfält. Som åkdon fungerar ombyggda motocrosscyklar som har försetts med dubbdäck. Själv kör jag med en Norrshine KTM 450.

Läs också: Roger Nynäs går aldrig vilse: ”Orientering tränar både kropp och knopp”

Oroar sig för skador

Isbana passar den som kan hålla huvudet kallt och klarar av att manövrera en tvåhjuling i branta kurvor i hastigheter på upp till 178 kilometer i timmen. De yngsta som kör är åttaåringar och flera är rysligt skickliga. Själv är jag genomsvettig och helt slut i benen efter ett lopp.

– Jag försöker köra snyggt och inte trängas.

Jag älskar spänningen och adrenalinkicken vid tävlingar, men sover ofta dåligt före dem och oroar mig för skador. Höromåret blev en kille som krockat intagen på operation. Han syddes med 27 stygn i baken där dubbarna rivit honom.

Lärde sig finska i motorklubb

Kamratskapen med andra åkare är en stor orsak till att jag fortfarande tävlar som en av de äldsta i serien. Alla hälsar på varandra på depån och även de som är värsta konkurrenter på banan hjälper varandra.

Jag är medlem i en motorklubb från Seinäjoki och har blivit väl mottagen, fastän jag som finlandssvensk nog var en lite udda fågel på träningarna i början.

Peter Lillkvist har kört motorcykel på isbana i tolv år. I tävlingarna används ombyggda motocrosscyklar som har försetts med dubbdäck.

Ifjol vann jag min tävlingsklass, men säsongen avbröts efter endast två lopp. Innan jag slutar har jag som mål att vinna klassen ett normalt år. Jag körde roadracing som ung, men önskar att jag hittat isbaneåkningen på 1980-talet då jag sysslade med redskapsgymnastik och var i toppskick fysiskt.

Peter Lillkvists Motiv

Vilka egenskaper behöver den som kör på isbana?
Isen lever och nöts, man måste kunna läsa av den och memorera banan. Dessutom behövs balans och kroppskontroll.

Vad motiverar dig att tävla?
Isbanekörningen har gett mig goda vänner och jag har lärt mig finska i min klubb SeMK (Seinäjoen moottorikerho). Tack vare tävlingssäsongen känns vintern kortare och mindre dyster.

Är det dyrt att köra på isbana?
Det lönar sig att inte räkna så noga. En motocrosscykel som passar för isbana kostar 12 000 euro som ny och några tusenlappar som begagnad. Ett dubbdäck kostar 250 euro och däcken måste bytas inför varje tävling.